Köp och leveransvillkor

Allmänt

Albinmarin.se är en webbutik som ägs och drivs av Sapfir AB. Vi säljer tekniska produkter via internet till privatpersoner och företag i Sverige och Norden med eller utan bestyrkt identitet. Produkterna som vi säljer har en manual på svenska eller engelska och finns tillgängliga i digital form också. För att handla hos oss krävs att du har fyllt 18 år. Om du inte fyllt 18 år behöver du ha samtyckte från vårdnadshavare. Sedvanlig garanti gäller i Sverige och enbart för förstahandsköpare, för garantier inom och utanför Europa hänvisar vi i första hand till respektive lands lagstiftning gällande import. Vi reserverar oss för felaktiga lagersaldon samt pris.
Har du frågor kring köpevillkor eller något annat kontakta gärna oss.

Beställning

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köp och leveransvillkor samt att du samtycker till att uppgifterna som har lämnats in registreras i våra register i enlighet med aktuell lagstiftning. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i order som inte är levererade, om det av någon anledning inte går att leverera eller inte kan ske på grund av valda alternativ av frakt eller betalningsmetod. Alla frågor kring hur du går tillväga för att registrera ett konto eller lägga in din order besvaras av vår kundservice på telefon eller e-post info@albinmarin.se

Produktbilder, information och priser

Samtliga priser på vår hemsida angivna i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer beroende på valt fraktalternativ. Har du frågor kring våra fraktvillkor, kontakta oss innan du lägger din order.
Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformation och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan avisering. Produktbilder på vår hemsida garanterar inte varans exakta utseende och funktion.
Vi reserverar oss för eventuell differens i pris, lager eller teknisk funktion. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga order.
Innehållet på vår hemsida www.albinmarin.se så som bilder, text, logotyper tillhör Sapfir AB eller våra leverantörer och är skyddat.

Personuppgifter

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köp och leveransvillkor samt att du samtycker till att uppgifterna som har lämnats in registreras i våra register i enlighet med aktuell lagstiftning. På begäran kan du få ut den information du har registrerad hos oss, begära rättelse eller borttagning ur vårt register.
När du lägger din order via oss får du en möjlighet att registrera dig till vårt nyhetsbrev via e-post, som kan avbrytas när som helst genom att kontakta vår kundservice.

Integritet, Säkerhet och GDPR

Din personliga integritet är viktig för oss därför jobbar vi för att skydda och respektera den genom att följa dataskyddsförordningen (GDPR). Vi använder ej dina personuppgifter till mer än det nödvändiga samt att vi arbetar med säkerhet och dokumentation. Genom en kombination av tekniska och organisatoriska lösningar skyddar vi dina personuppgifter. Alla de som jobbar hos oss eller med oss ska följa vår interna personuppgiftspolicy. Åtkomstsystem krävs för tillgång till vårt system som hanterar personuppgifter.

Leverans

När en order har genererats, en orderbekräftelse skickas till den e-post som angetts. Granska din orderbekräftelse så fort du har fått den. Är det något som verkar inte stämma, kontakta vår kundservice direkt på telefon eller e-post: info@albinmarin.se Vi rekommenderar att spara orderbekräftelsen tills du har mottagit leveransen.
Om du behöver göra en ändring eller annullera din beställning måste detta ske inom 2 timmar efter att ordern har lagts, annars finns det stor risk att din order inte kan stoppas, vilket kan medföra fraktkostnader som beställaren debiteras.
Beställningar som görs vardagar innan klockan 12:00 skickas normalt samma dag om varan finns i lager och levererar inom 2-3 dagar.  Vi försöker alltid leverera hela order i ett paket, men om något i beställningen inte finns i lager, kan detta medföra uppdelning av leveransen. Vi lämnar inte någon förseningsgaranti för varar som inte finns i lager när ordern läggs. Den totala leveranstiden kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktalternativ alltså. I fall om att för oss blir det omöjligt att leverera din order, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande så har du som kund rätt att häva köpet. Kontakta vår kundservice om du vill häva ditt köp. För paket som ej blir mottagna förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnader för frakt samt returfrakt, expedition och hantering på 295 kr.

Transport

Vid skada eller om varan kommer bort under transporten kontakta vår kundservice. Om varan har fått skada under transporten ska detta anmälas direkt till chauffören eller ditt ombud. Du får en avisering med ett kollinummer (om kollinummer är tillgängligt), som skickats till ditt e-post. Tänk på att ange mobiltelefonnummer när du beställer för att kunna ta emot en avisering för leverans. Leveranstid kan varieras vid, till exempel: hög arbetsbelastning eller nationella högtider. Vid beställning av unika produkter eller varor som inte finns i lager kan leveranstiden vara längre, ta gärna kontakt med oss om du har frågor.

Betalning

I kassan kan du välja mellan faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalningsalternativ. Sapfir AB förbehåller sig rätt att göra kreditkontroll om det krävs för att kunna bevilja delbetalning eller erbjuda kredittjänster. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid enligt valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan medföra dröjsmålsavgifter och ränta. Alla transaktioner sker via SSL (Secure Sockets Layer) med mycket säker kryptering. Kortnummer sparas ej hos os och vi använder den senaste säkerhetstekniken för kortbetalning med 3D-secure, en standard som är framtagen av Visa och Mastercard. Samtliga varor förblir Sapfir AB egendom tills att full betalning erlagds. Betalningar som inte görs i tid kan lämnas vidare till diverse inkassobolag. Vid kortbetalning betalar man alltid i förskott.

Ångerrätt och returer

Som kund hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Om du ångrar dig, skall detta meddelas till vår kundtjänst på ett tydligt sätt. Ångerfristen gäller enbart privatperson och inte företag. Har du fått en felaktig vara och vill byta den tänk på att den inte får användas, så fort man börjar använda varan så är retur ej längre möjlig.
Din skyldighet är att behålla varan i samma skick som när varan togs emot. Du får inte använda den! Om varan skadas eller försvinner, förlorar du ångerrätten. Vi ersätter varans värde, men inte några frakt- eller hanteringskostnader. Förpackning skall sparas och vara i sådant skick så att varan kan säljas vidare. Returer gäller ej beställningsvaror. Vid retur måste kund stå för returfrakt och vi skapar en returfraktsedel, innan leverans till oss sker. Vi löser inte ut postpaket eller rekommenderade brev samt paket mot postförskott eller efterkrav. Återbetalning sker inom 30 dagar efter att vi mottagit varan. Samma sak gäller för felaktiga leveranser. Kontakta vår kundservice om du vill byta eller returnera en vara eller vid övriga frågor kring ångerrätt och retur.

Returadress:

Sapfir AB

Bodalsvägen 51

181 37 Lidingö

Reklamation

Har du fått en fellevererad vara eller en vara med defekt, kontakta vår kundservice omedelbart på telefon eller e-post: info@albinmarin.se  Om problemet inte kan lösas har du naturligtvis rätt att reklamera varan och att få den utbytt mot en ny eller motsvarande. Är det inget fel på varan så debiteras kund för undersökningsavgift och eventuella fraktkostnader. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du mottar av vår kundtjänst och vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN).

När du handlar hos oss som konsument gäller konsumentköplagen. Det betyder att du har 3 års reklamationsrätt.

Du ombeds upprätta ett reklamationsärende eller kontakta oss, innan du skickar varan i retur. Om din reklamation godkänns, betyder det att du antingen kan få varan reparerad, ersatt med en ny, pengarna tillbaka eller ett avslag på priset, allt efter den specifika situationen.

Du skall reklamera inom ”rimlig tid” efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar innanför två månader efter att felet upptäckts, räknas det alltid som inom rimlig tid.

Det kan tillkomma en testavgift på SEK 250:- inkl. moms per påbörjad halvtimme, dock max SEK 500:- inkl. moms, om den inskickade produkten testas utan fel eller reklamationen inte godkänns. En testavgift kan även tillkomma, om det ska utföras en felsökning på produkter som inte är köpta eller monterade hos albin tec marin. Önskar du inte att albin tec marin utför en sådan undersökning, ska den defekta produkten plockas ur och skickas separat.

Innan du skickar in din produkt bör du testa om felet beror på programvara, drivrutiner eller något annat som inte ursprungligt var installerat på produkten. Vi testar alla maskiner genom att återskapa dess ursprungliga konfiguration. Testavgiften beräknas utifrån tid som lagts i förbindelse med test och felsökning.

Kontakt

Sapfir AB
Bodalsvägen 51
181 37 Lidingö

Org.nr 559173-5120

Ibland kan det ta längre tid för oss att svara i telefon eller e-post vid hög arbetsbelastning.

Företaget innehar F-skattesedel.